I kyudo, som i de andre klassiske budo’er er et af hovedformålene at give sig selv fuldstændigt hen til skydningen et åndeligt mål, som nås ved en perfekt balance mellem sind, krop, og bue, en tilstand benævnt ”munen musō” – ”ingen tanker, ingen illusioner”. Dette er dog ikke nødvendigvis Zen buddhisme, selvom nogle new age grupperinger bruger kyudo som end del af deres zen udøvelse.

Med sit fokus på åndedræt, tandem, og at være tilstede i øjeblikket er der ingen tvivl om at kyudo egner sig fortrinligt som en forlængelse af en zen orienteret praksis, men i Japan, som i Danmark, er religion en personlig sag.

Hele “Mindfulness” bølgen  er i bund og grund essensen af hvad kyudo stræber efter, men det er kun noget som viser sig ved dedikeret træning. Sand “mindfulness” finder du kun ved at dyrke kyudo, for at dyrke kyudo. Hvis du vil dyrke kyudo for at blive mindfull  har du allerede separeret dig fra processen.

Ideen om at kyūdō skulle være specielt relateret til Zen buddhisme, blev især populariseret af bogen ”Zen in der kunst des Bogenschiessens” (1929) dansk. ”Bueskydning og Zen” af den tyske forfatter Eugen Herrigel. Herrigel talte ikke japansk og hans syn på kyūdō, skyldes især misforståelser, og hans kontakt med Daishakyôdô, en nyreligiøs bevægelse stiftet af Awa Kenzô (som var en stor kyudo mester), som han fejlagtigt mente var Zen-mester, og myten har været sejlivet i vesten lige siden.

Religiøse praksis er ikke en del af kyudo træningen. I kyudo som i zen, går man meget lav praktisk til værks. Men der er ingen tvivl om at hvis man tager sin træning alvorligt vil man nå opnå nye erkendelser som rækker langt udover de tekniske aspekter af træningen.

Hvis du er interesseret i en dybere beskrivelse af  relationen mellem Zen og kyudo anbefales du artiklen linket nedenfor af  O’ Brien Sensei som er 7 dan. kyoshi. Den omhandler de misforståelser bogen ”Bueskydning og Zen” af Eugen Herrigel,har foranlediget hos vesterlændinge  som aldrig har haft kontakt med kyudo i Japan, og hvilke dele af kyudo som bestemt har zen indflydelse og sammenfald. Det skal tilføjes at O’Brien Sensei er udøvende buddhist, og har boet 10 år i Japan og er gift japansk så han ved om nogen hvad han taler om.

Zen in the Art of Archery –A Practitioner’s View –Talk given at the Buddhist Society,London in November 2003

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *